Het kost recruiters ongeveer zes seconden om aan de hand van een cv te besluiten of ze een kandidaat uitnodigen voor een gesprek of niet.

Dit blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse carrièresite The Ladders (november 2014). De onderzoekers hadden overigens niet verwacht dat het zó kort zou zijn, ook al neemt het aantal reacties per vacature door de hoge werkloosheid toe.

Voor het onderzoek werden 30 recruiters gedurende 10 weken gevolgd met eye-tracking onderzoek. Bij dergelijk onderzoek worden de bewegingen van de ogen vastgelegd en kan precies bepaald worden waar en hoe lang recruiters ergens naar kijken.

Waar kijken recruiters naar in die korte tijd?:

Naam
Huidige functietitel en werkgever
Startdatum huidige functie
Voorgaande functie en werkgever
Startdatum voorgaande functie
Opleiding

Korte CV’s met een overzichtelijke lay-out worden zorgvuldiger bestudeerd dan lange, onoverzichtelijke CV’s, zoals blijkt uit de afbeelding.

Voor sollicitanten is het dus zaak om een overzichtelijke lay-out te gebruiken met veel aandacht voor die zaken die recruiters belangrijk vinden. Werkervaring moet in chronologische volgorde worden weergegeven, startend met de huidige functie. Bullet-points moeten alleen gebruikt worden voor de meest belangrijke prestaties. Lange tekstblokken zijn uit den boze.

Er kleeft nog wel een gevaar aan deze werkwijze van recruiters. Doordat zij slechts enkele seconden kijken naar een CV wordt vaak een niet-gepersonaliseerde afwijzing gestuurd aan sollicitanten. En dat blijkt slecht voor het imago van de organisatie, een reden voor online schoenenwinkel Zappos om recruitment helemaal om te gooien.